Freedom: ethical pillar and goal

“The advent of a world in which human beings shall enjoy freedom of speech and belief and freedom from fear and want has been proclaimed as the highest aspiration of the common people” (United Nations, 1948).
Freedom, as written in the Universal Declaration of Human Rights, is the most important goal of human life, that every country, society and should promote across the population and that should be respected by every human. However, the complexity of the concept of "freedom" makes it difficult to have a common idea about what freedom scientifically is.

In common sense, freedom is "the condition of being able or allowed to do, say, think, etc. whatever you want to, without being controlled or limited" (Cambridge Dictionary, 2013). This definition opens the dialogue to many interpretations of the concept, but the words "do" and "say" set a ground opened to the investigation. Indeed, both actions can be observed from the outside and especially from the dialogical approach. What is said and what is done have to be determined by the ability to want. Wendy Hui Kyong Chun also says that "to be free is to be self-determining, autonomous" (2006). There are many theories about this kind of skills and it's determinants but here it's taken into consideration just the dialogical approach. Indeed, it has a quick and simple way to assess if someone possesses this ability or not. From this perspective, the decision-making skill manifests when a person uses argumentation to motivate the proper actions or words. This argumentation has to be composed by generative repertoires, the ones that allow taking a well-balanced decision, also going beyond external limits.

So Freedom is the ability to make decisions, but, in order to be accessible to each person, there is a rule to respect in taking choices. If everyone makes whatever he/she wants, indeed, it means also that someone could freely choose to limit someone else and for that person be prohibited freedom. "I call a thing unfree, of which the being and action are precisely and fixedly determined by something else" (Steiner, 1994). The only way to be all free, thus, is that in taking decisions it is not limited the freedom of the others. 

This is why freedom is so important, because is the only way that allows everyone to live at the maximum of his/hers possibilities. As the United Nations said:" the recognition of the inherent dignity and of the equal and inalienable rights of all members of the human family is the foundation of freedom, justice and peace in the world" (1948).
One of the fundamental ways to promote it is through education (United Nations, 1948), and this is the objective of this blog: to educate people to be free.
________________________ 

Libertà: pilastro etico e obiettivo

"L'avvento di un mondo in cui gli esseri umani godano della libertà di parola e di credo e della libertà dal timore e dal bisogno è stato proclamato come la più alta aspirazione dell'uomo" (Nazioni Unite, 1948).

La libertà, come scritto nella Dichiarazione Universale dei Diritti dell'Uomo, è l'obiettivo più importante della vita umana, che ogni Paese e società dovrebbe promuovere in tutta la popolazione e che dovrebbe essere rispettato da ogni essere umano. Tuttavia, la complessità del concetto di "libertà" rende difficile avere un'idea comune di cosa sia scientificamente la libertà.

Nel senso comune, la libertà è "la condizione di poter o di poter fare, dire, pensare, ecc. tutto ciò che si vuole, senza essere controllati o limitati" (Cambridge Dictionary, 2013). Questa definizione apre il dialogo a molte interpretazioni del concetto, ma si possono prendere le parole "fare" e "dire" per cominciare l'indagine scientifica. Infatti, entrambe le cose possono essere osservate dall'esterno e soprattutto dall'approccio dialogico. Ciò che si dice e ciò che si fa deve essere determinato dalla capacità di volere. Wendy Hui Kyong Chun dice anche che "essere liberi è essere autodeterminai, autonomi" (2006). Ci sono molte teorie su questo tipo di abilità, ma qui è preso in considerazione solo l'approccio dialogico. Infatti, esso ha un modo semplice e veloce per valutare se qualcuno possiede o meno questa capacità. Da questa teoria, l'abilità decisionale si manifesta quando una persona usa una corretta argomentazione per motivare le azioni o le parole fatte. Questa argomentazione deve essere composta da repertori generativi, quelli che permettono di prendere una decisione equilibrata, andando anche oltre i limiti esterni.
 
Riassumendo, dunque la libertà è la capacità di prendere decisioni, ma, per essere accessibile ad ogni persona, c'è una regola da rispettare nel prendere le scelte. Se ognuno fa quello che vuole, infatti, significa anche che qualcuno può scegliere liberamente di limitare qualcun altro, però per quest'ultimo la libertà diventa proibita. "Chiamo una cosa non libera, quando il cui l'essere e l'agire sono determinati in modo preciso e fisso da qualcos'altro" (Steiner, 1994). L'unico modo per essere tutti liberi, quindi, è che nel prendere decisioni non si limiti la libertà degli altri.

Per questo la libertà è così importante, perché è l'unico modo che permette a tutti di vivere al massimo delle proprie possibilità. Come è stato detto presso le Nazioni Unite: "
il riconoscimento della dignità inerente a tutti i membri della famiglia umana e dei loro diritti, uguali ed inalienabili, costituisce il fondamento della libertà, della giustizia e della pace nel mondo" (1948).

Uno dei modi fondamentali per promuoverlo è l'educazione (Nazioni Unite, 1948), e questo è l'obiettivo di questo blog: educare le persone ad essere libere.

_________________________

Cambridge, (2013). Cambridge Dictionary of English. Cambridge

Kyong Chun W. H., (2008). Control and Freedom: Power and Paranoia in the Age of Fiber Optics. Cambridge

Steiner R., (1894). The Philosophy Of Freedom: The Basis for a Modern World Conception. The Rudolf Steiner Press. Berlin

United Nations, (1948). Universal Declaration of Human Rights